Bu Blogda Ara

21 Ekim 2013 Pazartesi

Ferman Toprak - "Hayatı Tespih Yapmışım"


(9 Eylül 2013 tarihinde Milliyet Sanat dergisi internet sitesinde yayımlanmıştır.)

Doğru tabir midir tartışılır ama arabesk kelimesinin tek başına tanımlamakta yetersiz kaldığı müzik türüne zaman içerisinde “fantezi müzik” tabiri uygun görüldü (“fantazi” diyenler de var ama o başka bir şey sanki.)  Poptan halk müziğine, arabeskten alaturkaya her türden beslenen bu tarzın yıllardır memlekette en çok kabul gören müzik türü olduğu bir gerçek. Aslında belki de herkes bu müziği yapıyor da kimisi pop, kimisi arabesk, kimisi alaturka, kimisi de halk müziği dozunu bir parça daha yüksek tutuyor bile denilebilir. İşte fantezi müziğin arabesk dozunu yüksek tutanlar kulvarında epeydir bir erkek yıldız boşluğu vardı. Türün mimarlarından İbrahim Tatlıses mecburen bir süre uzak kalmış, Emrah, Alişan gibi isimler popa daha fazla yanaşmış, Mahsun Kırmızıgül ve Özcan Deniz nedeni belirsiz bir biçimde yönetmen olmaya karar vermişlerdi. Hal böyleyken, geçtiğimiz aylarda Ferman Toprak dördüncü albümüyle ortaya çıktı ve bu boşluğu doldurmaya aday olduğunu gösterdi.


Ferman Toprak’ın Dokuz Sekiz Müzik etiketiyle yayımlanan albümü “Hayatı Tespih Yapmışım” adını taşıyor. Bugüne dek üç albüm yapmış, yıllardır sahne performanslarıyla da kendi kitlesini yaratmış Ferman Toprak, bu albümle belli ki daha geniş kitleleri yakalamanın peşinde koşmuş ve şu ana kadar da görünen o ki bunu başardı. Albüm piyasaya çıktığından bu yana “Hayatı Tespih Yapmışım”ın “hit” kategorisinden her yerde çalınıp söylendiği ortada ki albüm sırtını sadece bu şarkıya da yaslamıyor.


Sekiz şarkı ve bir “remix”ten oluşan albüm repertuarı çok ticari ve çok akıllıca bir mantıkla kotarılmış. Daha önce Özkan Özcan tarafından, Ankara müziğinin gizli starlarından Hüseyin Kağıt eşliğinde söylenen, sözü ve müziği Tayfun Soydemir’e ait “Hayatı Tespih Yapmışım”, çok daha iyi bir düzenleme ve icrayla albümün en büyük şansı olmuş. Hemen arkasından İbrahim Tatlıses’ten “Haydi Söyle”, Sezen Aksu’dan “Gel Barışalım Artık”, İbrahim Erkal’dan “Seviyorum mu Ne?” ve Mahsun Kırmızıgül’ün sesinden dillere düşmüş Yunus Taşkın bestesi “Azar Azar” ardı ardına sıralanmış. Her biri zamanında “hit” olmuş bu şarkılar, Ferman Toprak’ın kendine has yorumuyla yeniden hayat bulurken, aynı zamanda işi de şansa bırakmıyorlar.


Söz ve müziği Yıldız Tilbe’ye ait “Ben Çağırmam Geleceksin”, ilk kez Ferman Toprak’ın 2008 çıkışlı ikinci albümünde yer almıştı. Sonra Toprak bu şarkıyı 2010 yılında yayımlanan üçüncü albümünde de söyledi. Bu albümde ise üçüncü kez yeniden söylemiş (bu bir rekor olabilir). Ardından da iki türlü sıralanmış: anonim bir türkü olan “Bahçada Yeşil Çınar” ve Mehmet Ataç’tan alınan “Dilden Dile Geziyor”. Bu ikinci türkünün düzenlemesini de Ferman Toprak yapmış. Albümün kapanışında ise “Gel Barışalım Artık”ın “remix”i var. “Remix”in olmamışlığını ve gereksizliğini bir yana koyarsak, şarkıların Fırat Özbaylar ve Burak Tekyaygil imzalı düzenlemelerinin türün kendi kriterleri içerisinde son derece başarılı olduğu söylenebilir.


Ortalamada erkeklerin öykündüğü, kadınların ise çekici bulduğu “maço erkek” figürü üzerinden, hem görsel anlamda, hem de sesi, şarkıcılık tavrı ve tarzıyla dayı, abi, yerine göre yeğen, belki koca ya da sevgili ama en çok da mahallenin kavruk delikanlısı kavramlarının tümünü birden karşılar gibi Ferman Toprak. Bu da bu topraklarda kabullenilmek ve sevilmek için tek başına yeterli sebep olabilir. Bu albüm yine ortalamada ülkenin müzikal beğeni kriterlerini de ziyadesiyle karşılıyor üstelik. Sonuçta ortada olanın bu anlamda gayet başarılı bir “proje” olduğunu kabul etmek lazım. Kapak fotoğraflarındaki eli tespihli ağır abi fotoğrafları da bu projenin bir parçası elbette.

Albümün belirlenmiş hedef kitleyi yakalamaması için hiçbir sebep yok. Nitekim yakaladı da. Bu noktadan hareketle, Ferman Toprak’ın önümüzdeki yıllarda fantezi müziğin yıldızlarından biri olacağını söylemek yanlış olmaz.

EYLÜL 2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder